Land van Cuijk

van oorlog tot bevrijding

Post 3 - Volledige versie

ANTI-TANKGRACHT

We staan langs het huidige Peelkanaal. Voorheen werd dit het Defensiekanaal genoemd. Dit omdat de voormalige Kerkse beek tijdens de mobilisatie is omgegraven tot een anti tankgracht.

Het is in de periode voor de oorlog in 1939-1940 met de schop en kruiwagen gegraven. Om als een antitankgracht te dienen en te voldoen aan de eisen voor een verdedigingslijn golden er enkele vaste criteria. Zo moest het wateroppervlak een breedte hebben van 10 meter, de hellingshoeken van de kades 45 graden en de diepte van het water 1 meter 80. Verder lagen aan weerszijden van het kanaal prikkeldraad versperringen en mijnenvelden. Aan de westzijde van het defensiekanaal is een aarden tankwal aangebracht. In deze wal zijn de kazematten opgenomen. De kazematten waren bereikbaar via loopgraven vanuit het achterveld.

Het Defensie- of Peelkanaal heeft in Mill nog steeds het oorspronkelijke beloop. Het kanaal is 9 km lang, 10 m. breed en 1 meter 80 diep.  Direct achter de stuwen - in de kommen – is de breedte iets groter. De taluds van het kanaal hebben alleen bij de stuwen, waar ze in beton zijn uitgevoerd, nog het oorspronkelijke profiel. Deze steile taluds moesten er voor zorgen dat tanks en pantserwagens er niet door konden. Buiten de stuwen zijn alle taluds van aarde; gedurende de laatste vijftig jaar is het profiel hiervan minder steil geworden.

Omdat het verval binnen de grenzen van de gemeente Mill circa 9 meter was, werden er 11 stuwen aangebracht om het water op peil te houden. De stuwen waren zo gemaakt dat deze niet te voet door de soldaten te passeren waren.

In die tijd was er nog geen bebouwing en kom men vanuit dit punt de Stationsstraat in kijken.

 

We vervolgen dit pad naar de volgende stop. Post 4

< Vorige post    Volgende post >

Naar de korte versie van Post 3


Wij verbinden, versterken en vermarkten van het totale toeristisch recreatieve aanbod in Mill. | © Ontdek Mill | Website door Internetbureau Wux

Top