Land van Cuijk

van oorlog tot bevrijding

Post 6 - Volledige versie

PLAATS VAN ONTSPORING PANTSERTREIN

Op het moment dat de twee treinen goed en wel door de Peel-Raamstelling waren gebroken werden de twee aspergestellingen alsnog gesloten. De Nederlandse militaire leiding had het vermoeden dat de treinen wel eens terug zouden kunnen rijden. En binnen een klein uur zagen ze inderdaad de pantsertrein weer. De Duitse commandant van het bataljon wilde maar wat graag zijn commandant in Duitsland zo spoedig mogelijk berichten dat het hen gelukt was de Peel-Raamstelling zonder slag of stoot te doorbreken. Maar wat de radioman ook probeerde, het was niet mogelijk verbinding te krijgen met het Duitse hoofdkwartier.
Daardoor werd besloten terug te rijden totdat het wel mogelijk was.

 De locomotief van de pantsertrein zat tussen de wagons in, waardoor de machinist niet vooruit kon kijken; dus ook niet kon zien dat de doorgang nu wel gesloten was. Met donderend geraas botsten de eerste wagons tegen de asperges en werden de eerste vier wagons als het ware gelanceerd. De vier eerste wagons en de locomotief vlogen over de asperges heen en kwamen kris kras over elkaar te liggen. De ravage was groot en de verbinding bleef de hele dag verbroken. Na de middag kwam een klein verkenningsvliegtuigje zoeken waar de treinen toch waren en kon de piloot zijn mededeling doen aan het hoofdkwartier.

Loop nog even door om deze omgeving goed te bekijken. We zien nog 2 kazematten en loopgraven verborgen aan uw linkerhand. Om de route te vervolgen draaien we dadelijk om.

< Vorige post    Volgende post >

Naar de korte versie van Post 6


Wij verbinden, versterken en vermarkten van het totale toeristisch recreatieve aanbod in Mill. | © Ontdek Mill | Website door Internetbureau Wux

Top